مدیر توسعه منابع انسانی
مدیر توسعه منابع انسانی، یکی از پستهای اساسی و مهم در هر سازمانی به حساب میآید و نبود آن ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اهمیت این شغل به اندازهای است که نادیده گرفتن آن میتواند بر کل روند مدیریت، تاثیر مستقیم و منفی داشته باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته در سازمانها، هر سازمانی که از مدیر بخش «توسعه منابع انسانی» بهرهمند است، میزان رشد بیشتری را تجربه میکند. از این رو در این مقاله سعی ما بر این است که شما را با مجموعه وظایف و اختیارات آن آشنا کنیم. شناخت وظایف و اختیارات میتواند به شما کمک کند تا اهمیت وجود این پست در شرکت و سازمانهای مختلف را به خوبی درک کنید.
وظایف مدیر توسعه منابع انسانی
شاید برای شما سوال پیش بیاید که مدیر توسعهی منابع انسانی چه وظایفی را بر عهده دارد؟ برای رسیدن به جواب این پرسش بهتر است ابتدا به بررسی موردی وظایف آن بپردازیم.
-
انجام امور مربوط به استخدام
- یکی از مهمترین و اصلیترین وظایف مدیر بخش توسعه منابع انسانی، انجام فرآیند استخدام کارکنان است. همانطور که میدانید پیشرفت هر شرکت و سازمان در گرو استخدام نیروی شایسته و کاردان است. یک مدیر توسعه باید به خوبی افراد شایسته را برای پستهای مختلف انتخاب و استخدام نماید.
-
افزایش پیشرفت عملکرد کارمندان
- با مدیریت صحیح و برنامهریزیهای دقیق باید باعث پیشرفت عملکرد کارمندان شود. مدیری که نتواند در پیشرفت کارمندان خود نقشی داشته باشد در مدت زمان کوتاهی باعث شکست کل سیستم شرکت خواهد شد.
-
برقراری ارتباط با کارمندان
- مدیر توسعهی منابع انسانی با ارتباط موثر و نزدیک با کارمندان خود میتواند از نیازها و نقاط ضعف و قدرت آنها باخبر شود. برقراری ارتباط تا حد زیادی به یک مدیر کمک میکند تا به بهترین شیوه به کارمندان خود در کارها مشاوره و راهنمایی ارائه دهد.
-
کنترل شرایط و اوضاع و احوال
- یک مدیر کاربلد باید در هنگام خروج از اهداف شرکت و سازمان بتواند به خوبی شرایط را تحت کنترل بگیرد. به همین منظور باید عملکرد کارمندان را به سوی رسیدن به هدف واحد شرکت هدایت کند.
-
ارائه آموزش های لازم
- جالب است بدانید که ممکن است بعد از انجام پروسه استخدام یک کارمند همچنان نیاز به یکسری آموزشهای خاص باشد. مدیر توسعه منابع انسانی باید آموزشهای لازم را در اختیار کارمندان قرار دهد. حتی علاوه بر آن در صورت نیاز بهتر است دورههای آموزشی مختلفی را برای بالا بردن سطح سازمان و شرکت برگزار کند.
این موارد گفته شده بخشی از وظایف مدیر بخش توسعهی منابع انسانی بود که به طور خلاصه و مفید برای شما شرح داده شد. از مطالب بالا میتوان به این نتیجه رسید که وجود یک مدیر با تجربه در این بخش میتواند به اندازه زیادی در پیشرفت شرکت اثرگذار باشد.
شرایط مورد نیاز برای مدیر توسعهی منابع انسانی
حال بعد از آشنایی با وظایف مدیر توسعهی منابع انسانی قصد داریم تا به بررسی شرایط مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مدیر خبره بپردازیم.
یک فرد برای آنکه بتواند در جایگاه توسعهی منابع انسانی بدرخشد باید شرایط زیر را داشته باشد:
- فن بیان قوی: بیان مدیر باید به گونهای باشد که کارمندان را تحتتأثیر قرار دهد. اگر یک مدیر نتواند سخنان خود را با بیان صحیح به کارمندان منتقل کند، هرگز موفق به برقراری ارتباط با آنها نخواهد شد. بنابراین مدیر توسعه منابع انسانی بهتر است بر روی فن بیان خود کار کند. آموزشهای لازم در این زمینه بسیار راهگشاست.
- رسیدن به تسلط نسبی بر عملکرد کارمندان: یک مدیر باید توانایی رسیدن به تسلط نسبی از کار و عملکرد کارمندان را داشته باشد. این تسلط به مدیر کمک میکند که با مناسبترین شیوه، عملکرد کارمندان را ارزیابی نموده و نقاط ضعف آنها را برطرف کند.
- دارای انگیزهی فراوان: اگر مدیر بخش توسعه منابع انسانی از انگیزهی لازم برخوردار نباشد، بر روحیهی کارمندان اثر مخرب خواهد داشت. یک مدیر باانگیزه میتواند شور و شوق کار کردن را در کارمندان بخشهای مختلف به وجود آورد. مدیران باتجربه هیچگاه انگیزهی کار کردن را از دست نمیدهند و به دیگران هم منتقل میکنند.
- از دیگر ویژگیهای مورد نیاز برای یک مدیر کارآمد باید به صبوری، ملایمت، خوشرویی، مصمم بودن و… اشاره کرد.
نقش مدیر توسعه در عملکرد سازمان
به راحتی میتوان از شرح وظایف مدیر توسعه منابع انسانی به اهمیت ویژه آن پی برد. متاسفانه برخی از شرکتهای تازه تاسیس، از مدیر توسعه منابع انسانی بی بهره هستند. آنها خیال میکنند که به دلیل تازه تاسیس بودن نیازی به وجود مدیر نیست. در حالیکه عقیدهی آنها کاملاً اشتباه است.
جایگاه این مدیر در تمامی شرکتها اعم از شرکتهای قدیمی و تازه تاسیس، غیر قابل چشمپوشی است. یک شرکت در هنگام تاسیس، نیاز به استخدام نیروی متعهد و متخصص دارد. و شاید کسانی که شرکت را تاسیس کردهاند دارای دانش لازم برای استخدام آنها نباشند. عدم وجود دانش لازم در فرآیند استخدام، میتواند ضربهی بزرگی را بر پیکره شرکت نوپا وارد کند.
نتیجه گیری
مدیر توسعه منابع انسانی از ابتدای فعالیت سازمان دارای نقش حیاتی است. وظایف این مدیر به مرور زمان با شناخت بیشتر از عملکرد کارمندان افزایش خواهد یافت. هرچه میزان شناخت بالاتر باشد، به همان میزان میتواند محیط و بستر مناسبتری را برای فعالیت آنها فراهم کند.
یک مدیر در هنگام قصور کارمند باید به طور مناسب به او تذکر دهد و در صورت تکرار با او برخورد کند. وجود یک نیروی بیانگیزه رفتهرفته موجب شکست کل مجموعه میشود.
در انتها تمامی سازمانهایی که قصد پیشروی به سوی قله موفقیت را دارند، باید به مدیر توسعه منابع انسانی توجه کنند. غافل شدن از این سِمت در طولانی مدت، موجب هرج و مرج در سیستم کاری کارمندان میشود.