اهمیت انتخاب رزومه مناسب
قدم اول در جذب نیروی کار، انتشار درست آگهی استخدام است. بعد از انتشار آگهی استخدام با انبوهی از رزومه مواجه خواهید شد که میبایست تمام آنها را بررسی کنید. مسلم است که آنالیز رزومه وقت زیادی را از شما خواهد گرفت. علاوه بر آن ممکن است به علت خستگی زیاد، بررسی دقیقی انجام ندهید و از موردهای مناسب غافل شوید. در این صورت زمان و هزینهی شما هدر رفته و به هدف خود که جذب نیروی مناسب بوده است، دست پیدا نکردهاید. اما چاره چیست؟ کارفرمایان حرفهای چگونه نیروی مورد نظر خود را جذب میکنند؟ چه منابعی برای انتشار آگهی استخدام مناسبتر هستند؟ رزومه مفید چه رزومهای است؟ در این مطلب قصد داریم ویژگیهای یک رزومه مناسب را بررسی کنیم.
خواندن خلاصه رزومه را فراموش نکنید
انبار شدن حجم زیادی از ایمیلها و رزومهها میتواند برای شما دردسرساز شود. بنابراین به محض دریافت، با برنامهریزی صحیح، شروع به بررسی رزومهها کنید.
خلاصهی رزومه که با نام «دربارهی من» شناخته میشود، یک بخش مهم در رزومه است که به کارجو بستری میدهد که در خلاصهترین حالت ممکن خود را معرفی کند. در یک خلاصهی رزومه خوب، کارجو باید راجع به شغل و موفقیتهای شغلی خود صحبت کند. اگر کارجو نتواند نکتهی قابل توجه و یا مهارت خاصی را در خلاصهی رزومه بیاورد، قطعا در ادامه نیز نمیتواند توجه شما را جلب نماید.
انتظار چه مهارتهایی را از کارجو دارید؟
قبل از انتشار آگهی به این مساله فکر کنید که شرکت شما به چه افرادی نیاز دارد؟ چه مهارتی در شرکت شما مورد نیاز است؟ اگر میخواهید یک رزومه مناسب به دستتان برسد، لازم است یک آگهی استخدامی خوب منتشر کنید. لیستی از مهارتهای یک نیروی مناسب را آماده کنید. اگر ایدهای برای این لیست ندارید و یا فکر میکنید نمیتوانید موارد زیادی را لیست کنید، میتوانید آگهیهای استخدام دیگر را بررسی کرده و از آنها ایده بگیرید.
در تهیهی لیست، ویژگیهای فردی، تخصصها، ردهی شغلی، مقطع و رشته تحصیلی مناسب، محل سکونت، وضعیت تاهل و مواردی از این قبیل را ذکر کنید. با داشتن این لیست، به راحتی میتوانید ایمیلها را غربال و رزومه مناسب را انتخاب کنید.
البته در برخی موارد کارفرمایان ترجیح میدهند، ویژگیها و مهارتهای زیادی را در متن آگهی بیان نکنند تا با دریافتِ رزومههای بیشتر، دستشان برای انتخاب نیرو بازتر باشد.
سیستم ATS
سیستمهایی به نام ATS میتواند رزومه ارسال شده را با شرایطی که کارفرما تعریف کرده است، تطبیق دهد. استفاده از ATS برای غربال رزومهها بسیار راهگشاست.
کدام منبع را برای انتشار آگهی استخدام انتخاب کنم؟
سوال پرتکراری که در ذهن کارفرمایان وجود دارد، انتخاب نوع منبع برای انتشار آگهی است. برای انتخاب منبع برای انتشار آگهی به منابعی که در دسترس هستند، سر بزنید. آگهیهای استخدام را بررسی کرده و ببینید که کدام سایتها، آگهیهای استخدام نزدیکتری نسبت به موقعیت شغلی مورد نظر شما دارند. این تکنیک کمک میکند تا رزومه مناسب بیشتری را دریافت کنید.
هنگام انتشار آگهی، میانگین حقوق را مشخص کنید
در نظر گرفتن یک میانگین حقوقی باعث میشود که کارجو میزان کف و سقف حقوق خود را قبل از استخدام بداند. با این وجود، نیروهایی برای شما رزومه میفرستند که نیازشان با شرایط مالی شرکت شما مطابقت داشته باشد و در شغل خود ماندگار شوند.
در صورتی که میزان حقوق پرداختی توسط شما به صورت پورسانتی محاسبه میشود، حتماً درصد و نوع پرداخت را ذکر کنید. در برخی موارد ممکن است کارفرما یک حقوق ثابت تعیین کرده و درصدی از حقوق را هم به صورت پورسانت بپردازد.
علاوه بر حقوق، اگر برای استخدام نیرو نیازمند چک یا سفته هستید، آن را با میزان مبلغ مورد نظر ذکر کنید. شرایط بیمه، نوع بیمه، میزان ساعت کاری(تمام وقت، پاره وقت، دورکاری و…) نیز از مواردی است که باید ذکر شود.
جمعبندی
کارفرمایان همواره وقت زیادی را برای بررسی رزومهها و انتخاب رزومه مناسب صرف میکنند. به طور کلی در بحث استخدام نیرو و انتشار آگهی استخدام، نوع ابزاری که برای تبلیغ استفاده میشود و استفاده صحیح از آن، اهمیت ویژهای دارد. در این مقاله سعی شد مهارتهایی در این زمینه بیان شود تا کارفرمایان سریعتر و آسانتر به نیروی کار مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.