اهمیت متن آگهی استخدام
نوشتن متن آگهی استخدام مرحلهی مهمی در استخدام نیروست. لحن متن آگهی، معرف فضای کاری شما و شکل دهندهی تصور ابتدایی کارجو از کار است. شاید فکرش را هم نکنید که نوشتن آگهی استخدام چقدر میتواند مهم و تأثیرگذار باشد؛ اما همان چند خط مشخص میکند که چه افرادی سراغ شما بیایند و چه افرادی نه! ممکن است لحن آگهی مناسب جذب نیروهای مورد نظر شما نباشد و به همین راحتی افرادی را که در مصاحبهی حضوری میتوانستید جذب کنید، از دست بدهید. با این حساب، چه معیارهایی برای نوشتن یک متن آگهی استخدام خوب وجود دارد؟
مختصر، مفید و شفاف بنویسید
در نظر بگیرید که میان انبوهِ آگهیهای استخدامی، هر کارجو تنها برای چند ثانیه روی آگهی شما مکث خواهد کرد. باید در مختصرترین حالت ممکن اطلاعات مهم را ذکر کنید. از زیادهگویی بپرهیزید؛ یک آگهی استخدام قرار نیست به تمام جزئیات بپردازد.
هر کارجو انتظار دارد با خواندن یک آگهی استخدام، کلیت محیط کاری و شغل برایش روشن شود، وگرنه سراغ آگهی بعدی خواهد رفت.
اطلاعات دادن در متن آگهی استخدام
هر آگهی استخدامی باید در دو دسته اطلاعات بدهد:
۱.کار و محیط کار را معرفی کنید
نوع سازمان، فرهنگ سازمان و معیارهای اخلاقی آن(رسمی و اداری، پویا، صمیمی و…) ساعت کاری و محدودهی جغرافیایی، حدود مبلغ حقوق (حدود، نه عدد!) و…
نکته:
- برای معرفی سازمان از نوشتن عبارتهایی نظیر یک شرکت معتبر، محیط کار حرفهای و… اجتناب کنید. این عبارات بیشتر شکبرانگیزاند و معمولاً خلاف آن ثابت میشود!
- سعی کنید محیط، شرایط و نیروی مورد نظرتان را توصیف کنید. برای توصیف از صفات اغراقآمیز استفاده نکنید زیرا اغراق در صفات، گواه هوش هیجانی پایین است.
نمونهی مناسب: نیازمند کارمند دفتری منضبط، خوش قول، آراسته و صبور هستیم.
نمونهی نامناسب: نیازمند کارمند دفتری بسیار خوشاخلاق، بسیار خوشپوش، با صبر و تحمل خیلی بالا که سر وقت بیاد و سر وقت بره هستیم.
این دو بند محتوای تقریباً مشابهی دارند اما تأثیری که ایجاد میکنند، کاملاً متفاوت است. در نمونهی اول، اعتماد کارجو بیشتر جلب میشود.
۲: به چه نیرویی نیاز دارید
سمت شغلیای که به دنبالش هستید، شرح شغل، مهارتهای کلیدی برای سمت شغلی مورد نظر، روحیات مطلوب شما، قید شروط (مثلاً اشاره به وضعیت سرویس، آمادگی برای مأموریت برون شهری، سیستم شخصی و…)
نکته:
- مهارتهایی را که انتظار دارید کارجو داشته باشد، به ترتیب اولویت بنویسید. لیست را با کم اهمیتها شروع نکنید. ممکن است در یک نگاه سرسری، کارجو تمام لیست را نخواند؛ بنابراین باید با عنوانهای ضروری آغاز کنید.
- میزان مهارتها را در صورت لزوم قید کنید. برای مثال به دنبال فردی «آشنا» با نرمافزار فوتوشاپ هستید و یا «مسلط» به فوتوشاپ؟
- مهارتها و مسئولیتها را در یک پاراگراف نگنجانید. طوری بنویسید که گزینههای مهم سریع به چشم بیاید. مهمترین کلمات را با استفاده از کلید B پررنگ کنید، از آندرلاین و ایتالیک هم میتوانید استفاده کنید. برای فهرست کردن مسئولیتها و مهارتها، ترسیم جدول گزینهی مناسبی است. در صورتی که میخواهید تیتروار موردها را در خطوط پشت سر هم بیاورید؛ ابتدای خطوط از علائم نگارشی (مانند● □ ̶ ▲* و…) استفاده کنید.
مثال:
عنوان شغلی |
شرایط احراز |
کارشناس برنامهریزی ممیزی و صدور گواهینامه استاندارد | ● جنسیت: خانم
● حداکثر 30 ساله ●برای فعالیت در شرکت…. و صدور گواهینامه استاندارد ● رشته: مهندسی صنایع، مدیریت صنعتی و سایر رشته های مدیریتی ● آشنا با نرمافزار آفیس ● آشنا با نگارش و گزارشنویسی ● علاقهمند به کار اداری ●ترجیحاً ساکن در محدودهی شرکت |
مثال:
- جنسیت: آقا، خانم
- محل فعالیت: اصفهان
- میزان سابقه: حداقل 3 سال سابقه مرتبط
- مقطع تحصیلی: ترجیحا کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مدیریت
- آشنا به فرایندهای منابع انسانی
- تسلط بر فرایند آموزش شغلی و استاندارد 10015
- تسلط بر فرایند جذب و استخدام، مصاحبه های شغلی
- آشنایی با امور اداری از قبیل کارکرد، بیمه، رفاهیات و …
- دارای روابط عمومی بالا
- دارای روحیه کار تیمی
استفاده از ضمیر دوم شخص (شما) برای نوشتن متن آگهی استخدام
زمانی که از ضمیر دوم شخص برای نوشتن متن آگهی استخدامی استفاده میکنید، کارجو خود را در آن موقعیت شغلی تصور میکند. ضمیر دوم شخص با ایجاد صمیمیت کارجو را به محیط کار دعوت میکند! مانند این مقاله که مستقیماً با شما به عنوان کارفرما صحبت میکند!
ذکر تسهیلات در متن آگهی استخدام
بعضی موارد هستند که ذکر آنها در متن آگهی استخدامی باعث تأثیر روانی مثبت بر فرد جویای کار میشود. مانند وجود سرویس، ساعت کاری متغیر، حق انتخاب بین دورکاری و حضوری، پاداش، پورسانت و دیگر تسهیلات. در صورت وجود چنین مواردی، فرد به یک امنیت خاطر نسبی میرسد و به شکل غیرارادی اولویت را به این آگهی استخدامی میدهد.
اما یک مورد حساس: حقوق؟
بهتر است مبلغ حقوق را به طور دقیق در متن آگهی استخدام ذکر نکنید. ممکن است بعد از مصاحبهی حضوری بخواهید به یک فرد برای ماندگاری بیشتر، حقوق بیشتری بدهید. در صورتی که اگر در متن آگهی استخدام مبلغ مشخصی را قید کنید، امکان توافق حضوری را از خودتان گرفتهاید. ذکر حدود مبلغ کافی است و میتواند کارجوهایی را که به انتظارات شما نزدیک هستند، جذب کند. برای مثال میتوانید قید کنید: بیشتر از اداره کار، برابر با اداره کار و…
نکته:
از عباراتی مانند حقوق عالی، درآمد زیاد و… به ۲ دلیل استفاده نکنید: این عبارات گنگ و نسبی هستند(حقوق عالی از منظر آدمها متفاوت است.)؛ همچنین در حافظهی ذهنی اکثر کارجوها این وعدهها بیاعتبار هستند!
معرفی مستند از محیط کار در متن آگهی استخدام
در صورتی که بتوانید در متن آگهی استخدام، محل کار را به طور مستند معرفی کنید، قدم بزرگی را برای جلب اعتماد کارجو برداشتهاید. اگر کارجو با محیط کار آشنا شود، بهتر میتواند برای مراجعه تصمیم بگیرد. دادههایی مانند عکس، فیلم، لوکیشن روی map، آدرس سایت، لینک شبکههای مجازی و… گزینههای خوبی برای آشنایی کارجو با محیط هستند.
محل انتشار آگهی استخدام
امروزه سایتهای زیادی برای انتشار آگهی استخدام وجود دارند. سایتهایی مانند جابینجا، ایاستخدام، دیوار و… در صورتی که سازمان شما شبکههای اجتماعی فعالی دارد(اینستاگرام، تلگرام و…)، میتوانید متن آگهی استخدام را علاوه بر این سایتها، در شبکههای مجازی خود نیز منتشر کنید. قاعدتاً مخاطبان ویژهی شما، به کسب و کار شما علاقهمندتر هستند.
نحوهی دریافت رزومه در متن آگهی استخدام
سامانهی ATS برای سهولت در این فرآیند طراحی شده است. به جای قرار دادن ایمیل و شماره تماس، جهت دریافت رزومهی افراد میتوانید از لینک ATS استفاده کنید. سامانهی ATS مزایای زیادی برای دریافت، آنالیز و مدیریت رزومههای شغلی دارد. با استفاده از سامانهی سُها بازدید سایت خود را بالا ببرید، رزومهها را در فضایی مشخص آرشیو کنید، برای افراد صاحب نظر در سازمان بفرستید و در مصرف کاغذ و جای بایگانی صرفهجویی کنید! برای خواندن مزایای بیشتر این سامانه، مقالهی ATS چیست را به شما پیشنهاد میکنیم.