سُها؛ ارائه دهنده به روز ترین سیستم مدیریت فرآیند استخدام در ایران (ATS)
امنیت بالا و حفظ حریم شخصی کارجو با سیستم ATS
اهمیت حفظ حریم شخصی
یکی از مواردی که به حفظ سلامت محیط کاری کمک قابل توجهی میکند، رعایت حریم شخصی است. در محیطهایی که افراد حریم شخصی خود را حفظ میکنند و همینطور به حریم شخصی دیگران احترام میگذارند، تنشهای کمتری نفوذ میکند و روابط پایدارتر میماند. لزوم حفظ حریم شخصی، دلایل مهم و سادهای دارد! مانند بسیاری از دلایل سادهای که آنها را میدانیم اما نسبت به رعایتشان وفادار نیستیم. حریم شخصی در محیط کار اَشکالِ متفاوتی دارد. حفظ حریم شخصی در محیط کار به معنای در لاک فرو رفتن و غیر اجتماعی بودن نیست، بلکه به معنای «در ضرورت رفتار کردن»، «در ضرورت گفتن و پرسیدن» است. بیایید با هم بررسی کنیم که حریم شخصی در محیط کاری از چه راههایی امکانپذیر است و چگونه میشود یک محیط ایمن را برای همهی کارکنان ایجاد کرد. و در پایان به شما نرمافزار مدیریت استخدام را معرفی خواهیم کرد که اطلاعات و اسناد را به شکل محرمانهای ثبت و محافظت میکند.
حفظ حریم شخصی توسط مدیران
پیش از هر چیز باید این مسئله را بدانیم که کارکنان از مدیران الگو میگیرند. فرهنگ سازمانی از بالا به پایین شکل میگیرد.
حضرت علی علیهالسلام در حدیثی میفرمایند «مردم شبیه حاکمانشان میشوند.»
اگر به نکتهی این حدیث توجه کنید و آن را در محیط کاری در نظر بگیرید، متوجه اهمیت منشِ مدیریتی خواهید شد.مدیرانی که حریم شخصی را در محیط کاری رعایت نمیکنند و به صرف مدیر بودن، به خود اجازه میدهند که این حریم را بشکنند، این اجازه را برای تمام افراد صادر میکنند!
پیش از اشخاص دیگر، این مدیران هستند که باید متوجه رعایت حریم شخصی در محیط کار باشند. سوالهایی که آنها میپرسند و مباحثی که به آن وارد میشوند، گویای این است که سازمان با چه دغدغههایی مدیریت میشود.
یک مدیر باید بداند چه مسائلی ضرورت دارد که در محیط کار مطرح شود؟ چه مسائلی در راستای حرکت سازمان به سمت اهداف خود است؟ و هرچه را که غیر از این است، دور بریزد!
آنوقت خواهید دید که دیگر افراد هم رفتار در چهارچوب فرهنگ سازمانی را میآموزند.
رعایت فاصلهی فیزیکی، یک مقیاس جهانی
یکی از سادهترین اصولی که در محیط کاری در راستای حفظ حریم شخصی افراد باید رعایت شود، تنظیم فاصلهی فیزیکی است! در کشورهای توسعه یافته، یکی از آداب اجتماعی، تنظیم فاصلهی فیزیکی بر اساس نوع رابطه است. در یک محیط کاری، افراد باید فاصلهی فیزیکی یک متری را با هم رعایت کنند. اگر حفظ این فاصله زیر پا گذاشته شود افراد به طور ناخودآگاه، ظاهر جدی و کاریشان را برای یکدیگر از دست میدهند. این مسئله ممکن است برای بسیاری از افراد احساس ناخوشایندی ایجاد کند.
زمانی که شما فاصلهی فیزیکی لازم را با همکارتان(حتی همکارِ جنس موافق) رعایت میکنید، برای او یک پیام صادر میکنید: به حریم شخصیاش احترام گذاشتهاید.
رعایت فاصلهی مجازی، یک ضرورت روانی
از آنجایی که صفحات شخصی در فضای مجازی، مرتبط به زندگی خصوصی افراد هستند، بهتر است که همکاران رابطهی خود را وارد این فضا نکنند. بسیار محتمل است که استنباطها و قضاوتهای افراد، نسبت به سبک زندگی یکدیگر، وارد فضای کاری شود. اطلاع داشتن از زندگی خصوصی همکاران، به نشر شایعات دامن میزند!
حفظ اسناد کاری
حفظ و مراقبت از اسناد کاری یکی دیگر از مسائلی است که در حفظ حریم شخصی در محیط کاری نقش دارد.
سازمانهایی که در آنها افراد با دادهها سر و کار دارند، باید از دادههای خود محافظت کنند.
گاهی لازم است که دادههای همکاران در اختیار یکدیگر قرار نگیرد و حتی دادههای واحدها.
برای مثال، اسناد واحد مالی، در اکثر سازمانها، جزو اسناد محرمانه محسوب میشود. بنابراین دادههای واحد مالی نباید در معرض دید عموم قرار بگیرد.
یکی از راههای حفظ حریم شخصی در این مورد و محافظت از اسناد کاری، پسورد گذاشتن برای سیستمها و قفل کردن کشوهاست. با این کار هم از اسناد کاری محافظت کردهاید و هم به دیگران این پیام را ارسال میکنید که نباید کنجکاویای دربارهی اسناد کاری شما داشته باشند.
حفظ تعادل در برقراری ارتباط
برای آن که کمتر در زیر ذرهبین همکاران قرار بگیرید و حریم شخصی را هم رعایت کرده باشید، یک تیپِ رفتاری برای خود در نظر بگیرید و مطابق با آن رفتار کنید. سعی کنید تعادل را در روابط در نظر بگیرید. نه آنقدر صمیمانه رفتار کنید که بین محیط کاری و محیط شخصی تفاوتی وجود نداشته باشد و نه آنقدر فاصله بگیرید که همکاران شما را تافتهی جدا بافته و یا غریبه بدانند.
وجود نوسان خلق در رفتار با دیگران، شما را در معرض قضاوت و حرف و حدیث دیگران قرار میدهد و مخل حفظ حریم شخصی است.
تشکیل گروهکهای دوستی ممنوع
این که افراد در سازمان به چند گروهک تقسیم شوند، هم مانع شکلگیری روحیهی تیمی و کار تیمی است و هم علیه حفظ حریم شخصی است. اگر با فردی در سازمان احساس صمیمیت بیشتری میکنید، لازم نیست که این حس را علنی کنید. زیرا به طور ناخودآگاه به دیگران احساس عدم امنیت میدهید.
نرم افزار ATS، راهی برای ثبت اسناد
گاهی افراد در سازمانها تمایل دارند، اطلاعاتشان نزد مدیران محفوظ و محرمانه بماند. رها شدن اسناد و مدارک کارکنان روی میز و کشوها، برای آنها احساس ناامنی ایجاد میکند.
ممکن است کارکنان به دلایل شخصیای مایل نباشند اسنادشان در دست دیگران قرار بگیرد. تا زمانی که مدیران از نسخههای کاغذی برای ثبت رزومه و مشخصات افراد استفاده میکنند، این مشکل وجود خواهد داشت.
دسترسی به نسخههای کاغذی اسناد بسیار آسانتر از فایلهای کامپیوتری و اینترنتی است.
یکی از نرم افزارهای منابع انسانی، سیستم مدیریت استخدام ATS است که از ابتدا، رزومهی کارجویان را به شکل فایلی دریافت میکند و روی حافظهی سیستم، آرشیو نگه میدارد.
با مطالعهی مقالهی ats چیست؟ مزایا و ابزارهای آن، متوجه خواهید شد که نرم افزار مدیریت فرآیند استخدام چگونه به حفظ حریم شخصی افراد کمک میکند و به آنها احساس امنیت میدهد.
حفظ حریم شخصی در محیط کار
همانطور که گفتیم حریم شخصی ابعاد مختلفی دارد و برای هر سازمان ممکن است یک بعد آن نسبت به دیگری اهمیت بیشتری داشته باشد. معیارِ تشخیص آن، فرهنگ سازمانی است.
برای ما تعریف کنید که حریم شخصی در سازمان شما چه اهمیتی دارد و شما برای حفظ آن، چه تلاشهایی کردهاید؟