چالش های استخدام و جذب نیرو
چالش های استخدام و جذب نیروی انسانی یکی از سرنوشتسازترین انتخابهای هر سازمان است. شناخت اصلیترین چالش های استخدام و جذب نیروی انسانی به شما کمک میکند تا بهتر بدانید با چه معیارهایی این فرآیند را به ثمر برسانید. افرادی که شما استخدام میکنید، هم حافظِ فرهنگ سازمانی شما هستند و هم فرهنگساز. اگر متخصص باشند و اگر نه، اگر باانگیزه باشند و اگر نه، اگر… میتوانند سرنوشت سازمان را بالا و پایین کنند. فرآیند استخدام نیرو، فرآیندی است که شما باید با حساسیت حداکثری با آن روبرو شوید. یک تیم HR هوشمند، به خوبی میداند که چه معیارهایی را برای استخدام نیرو لحاظ کند. اما این هوشمندی، جز با تجربه به دست نمیآید. ما اینجاییم تا تجربیات و مطالعاتمان را با شما در میان بگذاریم. پس بیایید چالش های استخدام و جذب نیرو را بشناسید تا بتوانید این فرآیند را بدون آسیبهای احتمالی پیش ببرید.
۱. نگارش آگهی استخدام و انتشار آن
اولین قدمی که در فرآیند جذب و استخدام نیرو برمیدارید، نوشتن آگهی استخدام نیرو است. نگارش آگهی استخدام را سرسری نگیرید و فکر نکنید که با نوشتن چند خط کلیات سر و ته آگهی را هم میآورید! تیپِ نگارشیای که شما برای آگهی استخدام انتخاب میکنید، تعیین کنندهی افرادی است که سراغ شما خواهند آمد. آگهی استخدامی میتواند معرف فضای کار شما باشد. بعضی آگهیها اعتماد کارجو را به راحتی جلب میکنند و بعضی دیگر، غیرحرفهای به نظر میآیند.
قدم بعدی انتخاب منبع درست برای انتشار آگهی است. سایتهای معتبر بسیاری هستند که امروزه جایگزین روزنامه شدهاند و میتوانید به وسیلهی آنها آگهی استخدامی را منتشر کنید. مانند جابینجا، ایاستخدام، دیوار و…
سایتهایی مانند لینکدین هم وجود دارند که از طریق آن میتوانید رزومههای افراد را برای پیدا کردنِ گزینهی مطلوب بررسی کنید. معمولاً افرادی که تخصص بالایی دارند رزومهشان را در لینکدین میگذارند. آنها برای آگهیها رزومه ارسال نمیکنند، بلکه کارفرماها به دنبال آنها میگردند!
نکته: یکی از اصلیترین چالش های استخدام و جذب نیرو این است که متن آگهی را به درستی بنویسید و آن را در فضایی منتشر کنید که مخاطبان شما به آن سر میزنند.
مطالعه بیشتر: متن آگهی استخدام را چگونه بنویسیم؟
۲.در مصاحبه استخدامی چگونه رفتار کنیم؟
کارشناسان و مدیران منابع انسانی باید اصول رفتار در مصاحبهی کاری را بیاموزند. چگونگی رفتار در مصاحبهی کاری هم یکی از آن چالش های استخدام و جذب است که میتواند مشخص کند چه نیرویی با شما دست همکاری بدهد و چه نیرویی قید همکاری با شما را بزند!
این که شما در مصاحبهی کاری، کارجو را «تو» خطاب کنید یا «شما»، بیشتر روی سوالات خلاقانه تمرکز کنید و یا سوالهای شخصی و عقیدتی، از موضع قدرت با کارجو صحبت کنید یا موضع برابر، شوخی بکنید یا نه و… نکات جزئیای هستند که از اتفاق بسیار بااهمیتاند!
تصویری که از سازمان در ذهن کارجو میسازید، در همان جلسهی مصاحبه شکل میگیرد. چه بسا که دیگر مشکل بتوان آن تصویر را عوض کرد! رفتار شما در مصاحبه کاری به نیرو میگوید که با جدیت کار کند یا سرسری بگذراند، خوشقول باشد یا خیر، با همکارانش چگونه رفتار کند و بسیاری موارد دیگر.
نکته: سعی کنید مطابق فرهنگ سازمانیتان رفتار کنید تا بتوانید افرادی را متناسب با همان فرهنگ جذب کنید.
مطالعه بیشتر: در مصاحبه استخدامی چگونه رفتار کنیم؟
۳.انتخاب رویکرد در جذب نیرو
پیش از مصاحبه مشخص کنید که اولویتهای سازمان شما در استخدام چیست؟ یکی دیگر از چالشهای جذب و استخدام نیرو، انتخاب رویکرد است. رویکرد مهارتمحور، رویکرد اخلاقمحور، رویکرد عقیدتی و… شما نباید در جلسهی مصاحبهی کاری سردرگم به نظر برسید و بخواهید در لحظه تصمیم بگیرید!
ممکن است در مصاحبه کاری با فردی روبرو شوید که از نظر شما بسیار جالب است اما فاقد معیارهای حرفهای سازمان شماست. اگر احتیاج سازمان شما رویکرد تخصصمحور است، در رد کردنِ فردی با محاسن اخلاقی ولی فاقد مهارت، تردید نکنید! و برعکس.
به این موضوع دقت کنید که در مصاحبه کاری شما به دنبال فردی هستید که قرار است کار مشخصی را به او محول کنید. پس سنخیت فرد برای سمت شغلی مورد، نظر امری حیاتی است. برای مثال شما نمیتوانید یک فرد خلاق با روحیهی پویا را برای یک شغل با فعالیتهای روتین در نظر بگیرید. و یا از یک فرد آرام و گوشهگیر، انتظار بازاریابی و یا سخنرانی در کنفرانسها را داشته باشید!
نکته: سعی کنید به رویکرد سازمانیتان وفادار بمانید. اتخاذ رویکرد در استخدام، کمک میکند که سازمان یکپارچهای داشته باشید.
۴.تدوین شرح شغل برای مصاحبه کاری
تدوین شرح شغل و ارائهی آن در مصاحبه کاری فقط از یک تیم حرفهای برمیآید! بیایید با هم مزایای ارائهی شرح شغل را بشماریم!
•این کار به کارجو ثابت میکند که شما در پی یک جذب هدفمند هستید. زیرا به خوبی میدانید که چه وظایفی را میخواهید به او محول کنید و مطابق با آن از او انتظار دارید.
•باعث میشود ارزیابی دقیقتری روی مهارتها صورت بگیرد. کف و سقف مهارت مورد نیاز برای این شرح شغلی چقدر است؟ کارجو میتواند تجربیات و مهارتهای خودش را با شرح شغلی تطبیق دهد و ببیند برای آن کار مناسب است یا خیر. زیرا هم کارجو و هم کارفرما ممکن است در صحبتهای خود در جلسهی مصاحبه کاری کمی تا قسمتی اغراق کنند!
•جلوی بسیاری از اختلافات احتمالی آینده را میگیرد. زیرا نیرو با جزییات مسئولیتهایش در مصاحبه کاری مواجه شده است. برای مثال ذکر میزان آشنایی با نرمافزارها، وظایف اداری و… در شرح شغلی باعث میشود که کارجو و کارفرما به یک توافقی بر سر امور، پیشاپیش رسیده باشند.
نکته: شرح شغلی چیزی است که شما بنا به نیاز سازمان و انتطاراتِ پیشاپیش، آن را نوشتهاید. یک نیروی خوب میتواند آن را در پروسهی کار گسترش دهد و چیزهایی را باتوجه به مهارتها و تجربیاتش به آن بیفزاید.
این موارد مهمترین مزایای تدوین شرح شغلی برای مصاحبه است که جزو چالشهای جذب و استخدام محسوب نمیشود، اما توجه به آن برای همکاری بسیار بصیرتبخش است.
۵.آنالیز رزومه کاری یکی از اساسیترین چالش های استخدام و جذب نیرو
یکی دیگر از چالش های استخدام و جذب نیرو، آنالیز رزومهی کارجویان است. هر سازمانی متناسب با معیارهای خود رزومهها را آنالیز میکند. بنابراین نمیتوان فرمولی برای آنالیز رزومه ارائه داد. اما میتوان یک ابزار بسیار کارآمد را جهت تسریع آن معرفی کرد!
امروزه دیگر آنالیز رزومه به صورت دستی منسوخ شده است. سامانه ATS برای سهولت مدیریت فرآیند استخدام طراحی و تولید شده که مزیت عمدهی آن، صرفهجویی در انواعِ انرژی است.
این نرمافزار برای همیشه شما را از شر فرمهای کاغذی استخدام، جستوجو برای پیدا کردن اطلاعات تماس کارجوها، بررسی یکایک رزومهها به صورت دستی، تماس و پیامک برای تنظیم قرار مصاحبه و… خلاص خواهد کرد!
جهت آشنایی با سیستم ATS سها، مقالات مجله سها را مطالعه کنید و ببینید که با استفاده از این نرمافزار، دغدغههای دست و پاگیر استخدام، چگونه برطرف میشوند!
مطالعه بیشتر: ATS چیست؟
پایانِ چالش های استخدام و جذب نیرو
تنها با رعایت مواردی که ذکر شد، میتوانید فرآیند استخدام را بهینهتر به ثمر برسانید. این موارد بسیار ساده هستند اما توجه به آنها بسیار راهگشاست. سازمانهای حرفهای و کارآمد متوجه اهمیت این جزئیات هستند. اما برای سازمانهای کمتجربهتر، رسیدن به این معیارها، ممکن است زمانبر باشد. تیم سها، در کنار شماست تا با در میان گذاشتن مطالعات و تجربیات، سازمان شما را هرچه سریعتر به اهداف خود نزدیک کند.
دستاوردِ برخورد حرفهای شما، جذبِ نیروهای حرفهایست.