نحوه نوشتن رزومه کاری
برای افرادی که جویای کار هستند، رزومه نقش مهمی در استخدام آنها دارد. اگر رزومه شما کامل باشد و نظر کارفرمایان را جلب کند به سرعت پاسخ دریافت میکنید و استخدام میشوید. اما اگر رزومه شما ضعیف باشد گاهی روزها و ماهها طول میکشد تا جوابی دریافت کنید و حتی ممکن است هیچ وقت جوابی نگیرید. شاید برایتان سوال شده باشد که نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و جامع چگونه است؟ با ما همراه باشید تا به تمامی سوالاتتان پاسخ دهیم.
آموزش قدم به قدم نحوه نوشتن رزومه کاری
در این بخش به شما آموزش میدهیم که چگونه یک رزومه حرفهای داشته باشید.
بیوگرافی
- در رزومههای قدیمی در ابتدا نوع شغلی که خواستار آن هستید را مشخص میکردید اما در رزومههای امروزی باید به طور خلاصه و در حد دو خط خودتان را معرفی کنید. چرا که کارفرما قبل از هر چیزی میخواهد شما را بشناسد. برای این کار خودتان و بهترین دستاوردتان را معرفی کنید. این بخش را باید به گونهای پاسخ دهید که کارفرمایان و مدیران مطمئن شوند شما شایستگی انجام این کار را دارید.
مهارتهای رفتاری
- برای بخش دوم از نحوه نوشتن رزومه کاری، از مهارتهای کوچک ولی موثر خود استفاده کنید. برای مثال اگر توانایی ارتباط موثر با دیگران را دارید و یا در کار خود دقیق و منظم هستید، آنها را قید کنید. برای این کار از اعداد و ارقام استفاده کنید و نتایج کارتان را بنویسید. مثلا میتوانید بنویسید که با ۳۰ نفر برای فروش محصولات صحبت کردهاید و منجر به فروش ۱۰۰ محصول شدهاید.
مهارتهای فنی
- مهارتهایتان را نشان دهید. منظور از گفتن مهارت، آشپزی و نقاشی و ورزش برای کار اداری نیست. هر مهارتی که مربوط به شغل آیندهتان است را بیان کنید. مهارتی مانند تسلط به زبان انگلیسی میتواند شما را نسبت به دیگر افراد متمایز کند، مخصوصا اگر کار موردنظر شما با کشورهای خارجی مرتبط است.
دانش فنی
- از دانش فنی خود سخن بگویید؛ چرا که این موضوع برای شما مزیت بزرگی محسوب میشود. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، نرمافزارهایی مانند ورد، پاورپوینت، اکسل، فتوشاپ و … برای همه مشاغل مهم و پرکاربرد هستند. اگر شما دانش کار کردن با این نرمافزارها را دارید، یک قدم از دیگران جلوتر هستید. حتما تسلط خود به این نرمافزارها را در رزومه خود قید کنید.
دستاوردها
- در مرحله چهارم از نحوه نوشتن رزومه کاری وقت تعریف از خودتان است. کارهایی که برای شرکت سابق خود انجام دادهاید و دستاورد مهمی که برای آنان به ارمغان آوردهاید را در این مرحله بنویسید. همچنین میتوانید از اعداد و ارقام استفاده کنید.
کلیدواژههای شغلی برای نرمافزار ATS
- قدم آخر که یکی از مهمترین قدمها در رابطه با نحوه نوشتن رزومه کاری است، استفاده از کلیدواژه میباشد. اگر برای تهیه رزومه از سایتهای رزومهساز کمک گرفتهاید، از کلمات مرتبط با شغلتان بیشتر استفاده کنید. چرا که کارفرمایان وقت کافی برای بررسی تک تک رزومهها ندارند و با نرمافزار ATS رزومهها را بررسی میکنند. بنابراین هر چقدر از کلمات کلیدی بهتر و بیشتر استفاده کنید، رزومه شما بیشتر دیده میشود.
نکاتی در رابطه با نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام
منظور از رزومه کاری، نوشتن گذشته و سوابق شغلی گذشته خود است. رزومه کاری، تجربیات و استعدادهای شما را به کارفرما نشان میدهد و تصویری از آینده شغلی و دستاوردهایی که برای شرکت جدید به ارمغان میآورید را ترسیم میکند. رزومه میتواند کارفرما را ترغیب کند تا شما را استخدام کند و بالعکس ممکن است کارفرما از استخدام شما پشیمان شود. چیزی که در رابطه با استخدام مهم است، نوشتن درست رزومه است.
شرح شغلی
یکی از مهمترین قسمتها در رابطه با نحوه نوشتن رزومه کاری، شرح شغلی است. در این قسمت حتماً باید حقایق را بنویسید. اگر در نوشتن این بخش تمام دقت خود را به کار ببرید خواهید دید که شرکتهای مختلف برای تنظیم مصاحبه حضوری با شما تماس میگیرند.
مهارتهای مرتبط
- اولین نکتهای که در رابطه با نوشتن رزومه کاری باید به آن توجه کنید، این است که تمامی مهارتهایی که در رابطه با شغل آینده دارید را بنویسید. از نوشتن موضوعات بیربط خودداری کنید. بهترین کار این است که مهارتهای خود را مختصر و مفید بنویسید و کارفرما را خسته نکنید.
جملات تأثیرگذار
- از دیگر نکات در مورد نحوه نوشتن رزومه کاری این است که از جملات تاثیرگذار استفاده کنید و سعی کنید خود را مثبت اندیش نشان دهید.
آمار کارایی
- نکته دیگر در رابطه با نحوه نوشتن رزومه کاری، استفاده از اعداد و درصد است. مثلا یک آشپز میتواند تعداد افرادی که در طول روز برای آنها غذا میپزد را به طور کامل بنویسد.
پیشبینی نظر کارفرما
- برای داشتن یک رزومه خوب باید رزومه را از نظر کارفرما بخوانید و با صداقت پاسخ دهید که آیا چنین رزومهای شما را برای استخدام ترغیب کرده است؟ اگر پاسخ شما خیر بود پس بهتر است رزومه را بازبینی و اصلاح کنید.
طبقهبندی اطلاعات
- اطلاعات را طبقهبندی کنید سپس آنها را در رزومه به کار ببرید. اطلاعاتی که ارزش و تطابق بیشتری با شغلتان دارند را در اول رزومه به کار ببرید.
جذابیت بصری
- نکته مهم دیگر درمورد نحوه نوشتن رزومه کاری، استفاده از قالبها و فونتهای جذاب است تا تاثیر بیشتری روی خواننده بگذارد. اما این موضوع به اندازه خود متن مهم نیست، متن باید پربار و باکیفیت باشد.
غلط املایی ممنوع!
- رزومه کاری شما نباید هیچگونه غلط املایی یا تایپی داشته باشد. ۵۸ درصد از کارشناسان اعتقاد دارند که وجود غلط املایی در رزومه باعث از دست رفتن فرصت شغلی میشود.
سخن پایانی
برای استخدام در برخی شغلها باید حتما رزومه داشته باشید اما هر رزومهای مورد قبول نیست. در نوشتن رزومه باید به نکاتی توجه شود و در صورت رعایت نکردن، رزومه شما توسط کارفرما مورد قبول واقع نمیشود و فرصت شغلی را از دست خواهید داد. فراموش نکنید که نحوه نوشتن رزومه کاری روی استخدام شما تاثیر سرنوشتسازی میگذارد.