آنالیز رزومه کارجویان
فرآیند مصاحبه استخدامی برای هر سازمان یا کسب و کار، اهمیت بهسزایی دارد. سرمایهی انسانی سازمان، از طریق همین فرآيند تأمین میشود. هر چه فرآیند مصاحبه استخدامی اصولیتر و حرفهایتر شکل بگیرد، سازمان افراد مناسبتری را جذب میکند. آنالیز رزومه، یک دغدغهی جدی برای کارفرماهاست. بعضی کارفرماها پیش از مصاحبهی حضوری، آنالیز رزومه را انجام میدهند و بعضی دیگر در حین مصاحبهی حضوری. اما چگونه باید این کار را انجام داد؟ آیا ابزاری هست که به کارفرمایان در آنالیز رزومه و تسهیل آن کمک کند؟
بررسی رزومه بر اساس محتوا یا رنگ و لعاب؟
زمانی که میخواهید آنالیز رزومه انجام دهید، توجهتان را بر محتوای رزومه بگذارید و نه بزک دوزک آن! بعضی افراد یاد میگیرند که چطور بر شما تأثیر روانی بگذارند و همین که شما رنگ و لعاب رزومه را دیدید، شگفتزده شوید! البته که این مسئله گواه هوش آنهاست و وجود یک نیروی خوشسلیقه و زیرک، هیچ بد نیست! اما شاید شما به دنبال معیارهای اساسی دیگری هم باشید. شاید رزومهی سادهی یک نیروی باتجربه و ماهر، در مقایسه با یک رزومهی خوشرنگ و لعاب از دیدتان کنار برود و…
آگاه باشید که چه چیزی نظر شما را جلب کرده است و برعکس؛ چه چیزی به مزاجتان خوش نیامد؟ تمرکز را بر محتوای متنی رزومه بگذارید. شما حتا اگر بخواهید یک گرافیست هم استخدام کنید، باید نمونه کارهایش را بررسی کنید، زیرا قالبهای آمادهای برای رزومهنویسی وجود دارند.
سامانهی پیگیری متقاضی، بدون آن که توجهی به جذابیت بصری رزومه داشته باشد، کلیدواژهها را آنالیز میکند.
آنالیز رزومه بر اساس اولویتهای سازمان
سازمانها معیارهای همسانی با یکدیگر ندارند. هرکدام بر اساس اولویتهای خود آنالیز رزومه را انجام میدهند و روی آن ارزشگذاری میکنند. برای بعضی سازمانها تخصص اهمیت دارد، برای برخی تجربه، برای برخی دیگر اخلاقیات و… فرهنگ سازمانتان را برای آنالیز رزومه در نظر بگیرید. و بهتر است که برای آن استثناء قائل نشوید. برای مثال، اگر همکاران دیگر را بر اساس تخصص استخدام کردهاید، وارد کردن یک فرد بیتخصص، به خاطر معیارهای اخلاقیاش، کار درستی نیست. این فرهنگ سازمان را از یکدستی خارج میکند و باعث میشود که فرد جدید، توسط دیگران، تحت فشار روانی قرار بگیرد.
یکی از ابزارهایی که سامانهی پیگیری متقاضی در اختیار شما قرار میدهد، امکان نظر دادن درونسازمانی روی افراد است. شما میتوانید یک رزومه را برای افراد صاحب نظر دیگر در سازمان بفرستید و آنها نظرشان را برای شما درج کنند. با وجود چند نظر کارشناسی، فرهنگ سازمانی بیشتر حفظ میشود.
جستوجوی اینترنتی نام کارجویان
بعضی کارجویان دربارهی مهارتها و تجربیات خود اغراق میکنند و برخی هم توصیف متواضعانهای از خود دارند-که البته تعدادشان انگشتشمار است! یک راهی که برای آنالیز رزومه و فهمِ صدق تجربیات کارجو وجود دارد، سرچ کردن نام آنها در گوگل است. ممکن است سایت سازمانهایی که پیش از این کار میکرده، مقالات و مطالبی که منتشر کرده، افتخاراتی که کسب کرده، صفحات شخصیاش در پلتفرمهای مجازی و… به شما چیزهایی را ثابت کند. البته همهی افراد دارای رزومههای ثبت شده نیستند و این چیزی را علیه آنها ثابت نمیکند! از این شیوه میتوانید در مورد افراد خاصی استفاده کنید؛ برای مثال کسی که نام یک جایزهی معتبر علمی را در رزومهی خود نوشته است. به جای این که از او بخواهید مدارک و اسنادش را به همراه بیاورد، میتوانید نامش را سرچ کنید. بعضی افراد هم شاید ذکر همهی موارد را غیرضروری بدانند. اینگونه شما میتوانید شناخت جامعتری از آنها پیدا کنید.
شناخت اولویتهای کارجو
بر اساس تجربیات کارجو، میتوانید به اولویتهایش پی ببرید. مشاغل پیشین، به شما اطلاعات مهمی میدهد. برای مثال روحیات فردی که سالها فروشندهی بوتیک بوده با فردی که سالها کارمند اداری بوده است، زمین تا آسمان فرق میکند. شما میتوانید بفهمید که بر اساس چه اولویتهایی حیطههای کاری را انتخاب کرده است. اما باید از او بپرسید به مشاغل پیشین علاقه داشته است یا بر حسب ضرورت به آنها مشغول شده؟ متأسفانه در بعضی شرایط، کارجویان به دلیل اضطرار مالی به کارهایی مشغول میشوند که در حیطهی تواناییشان نیست؛ بنابراین نباید تجربیات کاری سابق به طور صد در صد، معیار انتخاب قرار بگیرند(در صورتی که شما کاملاً به دنبال یک نیروی حرفهای و حاضرآماده هستید، این قانون صدق نمیکند.).
آنالیز رزومه کارجویان با سامانه سُها
سامانههای ATS، بسیاری از مشکلات کارفرماها را برای آنالیز رزومه برطرف کردهاند. شرکتهای بزرگ و پیشرفته، امروزه، دیگر آنالیز رزومه را روی کاغذ انجام نمیدهند؛ زیرا ATS امکانات ویژهای دارد. سامانهی سُها به عنوان یک ATS به شما فضایی میدهد که رزومهها به آن ارسال شوند و مورد بررسی قرار بگیرند. میتوانید ویژگیهای سُها را از طریق این لینک مطالعه کنید.