سُها، مرکز توسعه و توانمندسازی منابع انسانی
طبقه بندی کارکنان سازمان
کارمندان فوق ستاره؛ پیش برنده اهداف سازمان
در حوزه منابع انسانی، یکی از کارهای مهمی که هر مدیر باید انجام دهد، طبقه بندی کارکنان است. ما میتوانیم به صورت کلی کارکنان رو به سه دسته تقسیم بکنیم:
1.کارکنان فوق ستاره
2. کارکنان ستاره
3.کارکنان شهاب سنگ
کارمندان فوق ستاره
فوق ستاره های ما افرادی هستند که 3 خصویت مهم زیر را داشته باشند:
1.تخصص
2.تمایل
3.شخصیت
تخصص یعنی کارمندی که برای شغل مورد نظر ما استخدام شده، کاملا به کاری که قرار است انجام دهد تسلط کافی را داشته باشد. مثلا اگر قرار است که ما گرافیست استخدام کنیم، اگر بگوییم که شخص مورد نظر فتوشاپ را بلد است اما تسلط کافی ندارد و باید در سازمان ما مدتی کار کند تا یاد بگیرد، در این حالت دیگر نمیتوانیم بگوییم ما یک فوق ستاره را استخدام کردیم.
فوق ستاره کسی است که با تخصص کامل وارد سازمان می شود.
تمایل یعنی زمانی که شخصی در سازمان ما مشغول به کار است، مجموعه ما را جزیی از دارایی خود بداند، با دل و جان کار بکند و برای کارهای مختلف داوطلب شود، چراکه در نظر او، عملکرد مطلوب او باعث رشد سازمان می شود.
شخصیت یعنی آن فرد، مجموعه ای از صفات مثل روحیه کار تیمی، اخلاق سازمانی و… داشته باشد که سایر اعضا سازمان بتوانند در کنار او، با یک روحیه خوب کار کنند.
همانطور که پیداست، از این 3 خصوصیت، مهم ترین آنها شخصیت است، زیرا قابل تغییر یا قابل یادگیری نیست؛ حداقل به راحتی قابل تغییر نیست.
کارمندان ستاره
ستاره ها، کارمندانی هستند که از سه خصوصیت ذکر شده، یا یکی از آن موارد را ندارند، یا از هر خصوصیت، مقدار اندکی دارند.
این افراد را میتوان با مدیریت درست، نگهداشت، آموزش و توسعه مناسب، به افراد فوق ستاره تبدیل کرد. ولی گاهی ممکنه جواب ندهد و نیاز باشد آن افراد از مجموعه ما جدا شوند.
کارمندان شهاب سنگ
شهاب سنگ ها، کارمندانی هستند که ما معتقدیم باید هر چه زودتر از سازمان جدا شوند. افرادی که نه تخصص کافی را دارند، نه تمایل لازم، و نه شخصیت مطلوب سازمان. بهتر است این افراد هر چه زودتر از سازمان جدا شوند، چون ممکن است به سازمان آسیب وارد کنند.
1 Comment
خیلی عالی است