مرکز توسعه و توانمندسازی منابع انسانی
کانون ارزیابی و توسعه مدیران
مرکز توسعه و توانمندسازی منابع انسانی سُها با همکاری موسسه مدیریت عصر پیشرفت برگزار میکند:
کانون ارزیابی برای سنجش شایستگی های فرد، مبتنی بر مدل تعالی فردی 5h
کانون ارزیابی و توسعه مدیران به منظور ارزیابی تواناییها و مهارتهای مدیران در زمینههای مختلف ایجاد شده است. در واقع کانون ارزیابی گروهی از ارزیابان است که با استفاده از آزمونهای کتبی و عملی، تمرینات فردی و گروهی، مصاحبه و بهرهمندی از مدل تعالی فردی تواناییهای بالقوهی مدیران را میسنجند. همچنین تعیین میکنند آیا فرد برای پستهای مدیریتی شایستگی لازم را داراست!
یکی از پیشزمینههای مهم استقرار سیاستهای کلی نظام اداری کشور، تعریف و تعیین دقیق شایستگیهای مدیران در تمامی سازمانهاست.
چرا؟ زیرا اگر شرایط مناسب برای پیادهسازی سیاستهای کلی نظام اداری کشور وجود داشته باشد اما ندانیم به چه کسانی با چه شایستگیها و قابلیتهایی نیاز است، به بیراهه خواهیم رفت.
با توجه به اینکه شایستگیها ماهیتاً کیفی بوده و قابل اندازهگیری نیستند، برای سنجش شایستگیهای افراد تلاش میشود تا با شبیهسازي شرایط کاري و قرار دادن افـراد در محیطی مشابه محیط کارشان، فضاي مناسبی براي ارزیابی شرکتکنندگان فراهم شـود.
مدل شایستگی فردی که کانون ارزیابی از آن استفاده میکند در تصویر زیر نشان داده شده است.
در بخش دیگر کانون ارزیابی و توسعه عملکرد کارکنان، علاوه بر اینکه عملکرد افراد در سازمان ارزیابی میشود؛ افراد علاقهمند آموزش داده میشوند تا یکی از اعضای کانون باشند و در سازمانها به عنوان ارزیاب، به ارزیابی عملکرد مدیران بپردازند. برای آموزش و دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
اهداف کانون ارزیابی
-اطمینان از شایستگی افرادی که در پستهای کلیدی سازمان اشتغال دارند
-کشف استعدادها، رشد و توسعه کارکنان و قرار دادن آنان در برنامههای جانشینی
-ایجاد و تعمیق فضای رشد و یادگیری برای توسعه شایستگیها در اعضای سازمان
-شناسایی نیازهای آموزشی مرتبط با شایستگی های ارزیابی شده
وظایف کانون ارزیابی
-ارزیابـی توانایی مدیریتی یا رهبری شرکتکنندگان برای انتصاب یا گزینش در مشاغل مدیریتی
-ارزیـابی توانمندیهای مدیریتی شرکت کنندگان برای ارتقا به سمتهای بالاتر
-پیش بینی عملکرد آتی شرکتکنندگان در مشاغل موردنظر (شناسایی نقاط قوت و ضعف)
-ارائه پیشنهادات لازم درمورد نحوه توسعه و آموزش مهارتهای مدیریتی شرکتکنندگان
-ارائه مشاوره حرفهای به شرکتکنندگان درخصوص حرفه یا کارراهه شغلی
مزایای طراحی و اجرای کانون ارزیابی
-ارائه اطلاعات از منابع متفاوت و در بازههای زمانی متفاوت که قابل مقایسه با یکدیگرند
-ارائه برنامه و روشی ساختارمند برای تصمیمگیری در مورد ارتقا و انتخاب افراد
-ایجاد احساس عدالت در افراد از طریق ارزیابیهای چندگانه
-ارائه تصویری واضح و روشن از افراد در یک بازه زمانی
-ارائه یک خودآگاهی مشخص در افراد
-ایجاد یک سیستم قانونمند در سازمان در جهت ارزیابی و ارتقا
-ایجاد یک روش چندگانه که میتواند تا حدودی در راستای شایستگیها، عملکرد افراد را پیشبینی کند
مخاطبین
1)مدیران و کارفرمایان
2)مدیران و فعالان منابع انسانی
3)مدیران و کارشناسان آموزش سازمانی
4)کارشناسان استعدادیابی، جذب و استخدام
5)دانشجویان و سایر علاقهمندان حوزه منابع انسانی